Toerclub Nieuwleusen

TCN op Strava

Volg ons op Facebook

Update maatregelen i.v.m. coronavirus


Nu de regels rondom Corona enigszins worden versoepeld betekent dit ook dat er weer wat meer mogelijk is mbt het buitensporten, dus ook voor het fietsen. We dienen hier bijzonder voorzichtig mee om te gaan, niet alleen voor jezelf maar ook voor jouw clubgenoten, vrienden en (kwetsbare) naasten.

De NTFU heeft een advies uitgebracht hoe we als fietsers hier vanaf gisteren mee om moeten gaan. TCN conformeert zich hieraan en geeft daarbij extra aan dat het voldoende afstand houden in een kleine groep van maximaal 4 fietsers bijzonder lastig is op fietspaden en smalle wegen. Het betekent eigenlijk dat je met name achter elkaar zult fietsen en daarbij ook nog eens niet wiel aan wiel.
We gaan als TCN geen clubritten organiseren tot 1 september, niet op de weg en niet in het bos. Dus, als je wilt fietsen in een groepje van maximaal 4 dan zul je dat zelf onderling moeten afspreken. Het is jullie eigen verantwoordelijkheid. We gaan er vanuit dat de regels worden nageleefd.

 

Zoals al bekend, geen Dauwtraprit, geen meerdaagsen en geen Sallandse Heuvelentocht.

Bestuur Toerclub Nieuwleusen.



Nog even het NTFU advies:
Sinds maandag 11 mei zijn de regels voor buiten sporten versoepeld. De NTFU adviseert wielrenners en mountainbikers met maximaal 4 personen in een groep te fietsen. Zo houd je op een veilige manier 1,5 meter afstand tot elkaar én anderen. De NTFU en KNWU hebben samen wielersport specifieke adviezen en richtlijnen opgesteld. Deze zijn gebaseerd op landelijk protocol Verantwoord Sporten.
Fiets met max. 4 personen
Voor wielrenners en mountainbikers geldt: fiets met maximaal 4 personen in een groep. In een groep van maximaal 4 personen kun je snel ritsen en achter elkaar gaan rijden om de 1,5 meter afstand tot tegenliggers en/of inhalende verkeersdeelnemers te houden.
Ga je met personen uit hetzelfde huishouden op pad? Dan geldt de 1,5 meter afstand tot elkaar niet, tot andere verkeersdeelnemers uiteraard wel. Ga je met fietsmaten buiten je eigen huishouden op pad? Houd dan 1,5 meter afstand tot anderen én tot elkaar.

Wielrenners:
• Fiets met maximaal 4 personen in een groep.
• Respecteer de 1,5 meter afstand tot andere fietsers en verkeersdeelnemers.
• Vermijd drukte. Kies een route over brede wegen en fietspaden, waar het makkelijker is om 1,5 meter afstand te bewaren.
• Fiets alleen naast elkaar waar dat kan. Zo niet: fiets achter elkaar. Rits op tijd.
• Als inhalen of passeren niet mogelijk is, houd je ruim voldoende afstand tot anderen.
• Maak goede afspraken elkaar: bekijk hier de basisafspraken.

Mountainbikers:
• Fiets met maximaal 4 personen in een groep.
• Respecteer de 1,5 meter afstand tot andere mountainbikers en recreanten.
• Bewaar 3-5 fietslengtes afstand tot elkaar op de singletracks.
• Ga, waar dat veilig kan, aan de kant voor snellere fietsers.
• Wil je iemand inhalen? Houd afstand tot er ruimte is om in te halen en bedank vriendelijk.
• Rijd behoudend: neem niet onnodig risico's.


Verkouden? Blijf thuis!
Door hoesten en niezen komt het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus in de lucht. Daarom is het van belang om 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Het virus wordt niet via zweet doorgegeven. Gebruik een papieren zakdoek als je je neus moet snuiten en gooi deze na afloop in de prullenbak. Ben je verkouden of voel je je grieperig? Ga niet fietsen, maar blijf thuis.

Rijd behoudend
Zorg dat zorgprofessionals zich geen zorgen hoeven te maken om een fietsongeluk en rijd behoudend. Het gemiddelde van je fietsrit is even niet belangrijk. En die technische trail of rock garden bewaar je beter voor een volgende keer. We kunnen straks echt wel weer wedstrijden en toertochten rijden.

Houd je aan de regels
Fiets niet met méér dan 4 personen, vermijd drukke plekken en gebruik je gezonde verstand. Samen voorkomen we een tweede golf van het coronavirus én is die gave toertocht of fietsreis weer een stuk dichterbij.


Is sporten en trainen slecht voor mijn weerstand?
Wie diep gaat tijdens een rit of training doet een aanslag op zijn of haar immuunsysteem. Als je de glycogeenvoorraad op maakt in je spieren en lichaam komt je lichaam minder goed toe aan het weren van ziektekiemen of herstellen van schade. ‘Ik zou fietsers daarom willen oproepen lange, intensieve ritten te vermijden totdat we dit allemaal hebben doorstaan ​​en onder controle hebben gekregen,’ zegt Nieman*. ‘Overdrijf het trainen niet. Maak je meer zorgen over gezondheid dan over je vorm.'

Stop natuurlijk (juist) niet helemaal met sporten, bewegen en fietsen. Het verband tussen goed en regelmatig bewegen en een optimaal werkend immuunsysteem is sterk, aldus Labus**.
Dus profiteer van die voordelen op lange termijn, want die wegen zwaarder dan de nadelen op korte termijn.

*David Nieman is hoogleraar aan de Appalachian State University en directeur van het Human Performance Lab van het North Carolina Research Campus.
**Rian Labus is docent aan de School of Public Health van de University of Nevada Las Vegas.

Zoeken

Sponsoren

Heetebrij.pngRabobank.pngkorterink.pngLindenholz-trans.pngMussche.pngEngel-transp.pngeffeweg-transp.pnglnterimair-transp.pngTibben.pngBos-Bedden-transp.png